Upp till 150 kmräckvidd.

eVito skåpbil har det som krävs för den moderna e-mobiliteten. Och den är precis så funktionell, säker och bekväm som du är van vid från Mercedes-Benz Vito. Den har en högeffektiv elmotor på 85 kW (114 hk) [eVito skåpbil med nyttofordonsregistrering (N1).

eVito skåpbil har en räckvidd på upp till 150 km, . Batteriets användbara kapacitet är 41,4  kWh, och det kan vid en laddeffekt på upp till 7,2 kW laddas från 0 till 100 % på ca 6 timmar.

eVito skåpbil kan beställas i längderna ”lång” och ”extralång”. Med ett lastutrymme på 6,0 m3 resp. 6,6 m3 har den inga begränsningar på grund av eldriften. För viktvarianten på 3 200 kg är nyttolasten upp till 1 015 kg1 för den långa varianten och upp till 990 kg1 för den extralånga.

eVito rekommenderas om du vill ha en skåpbil som passar för stadstrafik och planerbara, rutinmässiga turer. Dessutom är eVito skåpbil lämplig för alla branscher med en användningsprofil som motsvarar den aktuella räckvidden.
 



Använd elenergin så effektivt som möjligt.

eVito skåpbil

Räckvidden kan utnyttjas maximalt tack vare de olika körprogrammen och regenereringen

I drivsystemet ingår elmotorn, högvoltsbatteriet, effektelektroniken och laddaren. Elmotorn driver framhjulen och får energin som behövs från högvoltsbatteriet. Det laddas främst via elnätet men kan få extra kraft av energin som återvinns genom regenerering.

Den intelligenta driftstrategin gör att energin används effektivt: med 3 körprogram och 4 regenereringsnivåer kan strömförbrukningen, och därmed också räckvidden optimeras. Man väljer de 3 körprogrammen ”E+”, ”E” och ”C” via körprogramsväljaren i mittkonsolen och de 4 regenereringsnivåerna ”D-”, ”D”, ”D+” och ”D++” via växelpaddlarna.

Genom regenereringen återvinns energin när bilen saktar in. Batteriet laddas till exempel vid körning i nedförsbacke i stället för att förlora energi i form av värme när man bromsar. Inställningen i körprogrammet och regenereringsnivån visas på kombiinstrumentets display. Med den här intelligenta driftstrategin kan ekonomin för eldrivna transportbilar optimeras ytterligare i daglig trafik.


 

Högvoltsbatteriet kan bli fulladdat på ca 6 timmar.

eVito skåpbil, ladda

Upp till 7,2 kW maximal laddeffekt.

Högvoltsbatterisystemet med en användbar kapacitet på 41,4  kWh kan laddas från 0 till 100 % på ca 6 timmar med en väggbox eller laddningsstation. Via en laddkabel med en typ-2-kontakt överförs en laddeffekt på upp till 7,4 kW (2-fas x 16 A) växelström av strömförsörjningsenheten. Sladdkabeln på 4 m ingår. Som tillval finns även en sladdkabel på 8 m.

Kabelns kontakt ansluts till uttaget på B-stolpen på förarsidan. Bilens centrallås låser och låser upp instickskopplingen. Laddningsstatusen kan alltid avläsas på fordonsuttagets statusindikering. Om ingen väggbox eller laddningsstation finns kan batteriet även laddas via ett vanligt eluttag. En sådan kan köpas hos en Mercedes-Benz-partner.


 

Behovsbaserade laddmöjligheter.

eVito skåpbil, laddkabel Mode 3 (typ 2, 3x20A) 4 m spiral

Strömförsörjning.

För kunder med enskilda bilar och vagnparker finns 2 lösningar för laddningen – skräddarsydda för respektive kundgrupp: För enskilda bilar kan man separat köpa Mercedes-Benz väggmonterad laddbox Home i en snygg, kompakt design. Den måste monteras enligt lokala föreskrifter av en behörig elektriker som kunden kan välja fritt.

Ännu mer omfattande är vårt erbjudande för kunder med fler än 2 fordon på en plats: Med erbjudandet för strömförsörjning till vagnparker hjälper Mercedes-Benz Vans kunderna – tillsammans med en utvald partner – allt från rådgivning och förberedelser på plats till installation av maskinvaran för laddning samt underhåll och support. För vagnparkskunder finns även en intelligent laddlösning med ett nätverk för bilen och en kompatibel laddningsstation. På så sätt kan man undvika eller åtminstone reducera laddtopparna och därmed spara pengar.

För vagnparkschefer finns tjänsten ”Intelligent eLaddning” från Mercedes PRO connect i Fordonsadministrationen på Mercedes PRO-plattformen. Där visas till exempel elbilarnas laddningsnivå, och laddning och förklimatisering styrs enligt de förinställda starttiderna.


 

Helhetslösningen för e-mobilitet.

eVAN Ready App

eVAN-ekosystem.

För att e-mobiliteten ska fungera riktigt bra behövs mer än en transportbil med eldrift. Därför utvecklar Mercedes-Benz ett helt eVAN-ekosystem med allt som krävs för e-mobilitet. Där ingår ett intelligent nätverk för laddning, innovativa laddningstjänster, nya smarta uppkopplingslösningar och kompetent service före och efter anskaffningen. På Mercedes-Benz Vans vet vi exakt vad elbilsanvändare, och branscherna där elbilar används, bekymrar sig för. Därför kan vi underlätta övergången till en framgångsrik och ekonomisk e-mobilitet.


 

Lastvolymen väger tungt: eVito skåpbil.

eVito skåpbil klarar mycket utan att påverkas negativt. Den är proffs på svåra uppgifter och mycket representativ. Specialiteten är dess lastupptagning: med en lastutrymmeslängd på upp till 3 061 mm och en lastvolym på 6,6 m³ i den extralånga modellen kan eVito skåpbil i viktvarianten 3 200 kg ta upp till 990 kg1 i lastutrymmet. I den långa versionen är lastvolymen 6,0 m3, och den klarar upp till 1 015 kg1 last. Oavsett längden begränsas lastutrymmets volym aldrig av eldriften.

Vikt är inte allt: eVito skåpbil är mycket lätt att lasta tack vare de stora lastutrymmesöppningarna och den låga lastkanten. Med tillvalet skjutdörr på vänster sida kan den lastas från tre håll, till exempel med upp till 3 europapallar. Med lastförankringsskenorna i lastutrymmesgolvet och surrningsskenorna i sidoväggen kan lasten fästas på olika sätt allt efter behov.

eVito skåpbil, skjutdörr på vänster sida

Utrustningsversioner kan påverka lastkapaciteten genom att tjänstevikten ökar/minskar.


 

Föredömlig säkerhet även med eldrift.

eVito skåpbil

Väl skyddat högvoltssystem.

De eldrivna transportbilarna från Mercedes-Benz klarar samma provningar och krocktest som bilar med förbränningsmotor. Därför håller de Mercedes-Benz höga säkerhetsnivå.

Drivlinan, högvoltsbatteriet och högvoltsledningarna sitter skyddade i en ram. En skyddsplatta skyddar dessutom batterisystemet från skador underifrån. Alla högvoltsledningar är mycket välisolerade. Högvoltsledningarna är alltid orangefärgade för att man tydligt ska känna igen dem. Dessutom övervakas deras anslutning ständigt för att säkerställa att den är korrekt. Vid behov avaktiveras högvoltssystemet automatiskt.

Om krocksensorerna identifierar en allvarlig olycka, där exempelvis krockkuddarna aktiveras, kopplas spänningen automatiskt från i bilen. För räddningspersonalen finns en ”räddningsbrytare” under främre passagerarsätet för att man ska kunna bryta spänningsförsörjningen. I annat fall får endast speciellt utbildade personer arbeta med bilens högvoltssystem. Det måste man till exempel även tänka på vid ett motorstopp.

Erbjudandet gäller t o m 31.12.2019

Fr. 460 200 kr exkl. moms

Kontakta en säljare