Nya EQS SUV från Mercedes-Benz: 7-sitsig eldriven storsuv med 60 mil räckvidd.

Nu visas helt nya EQS SUV från Mercedes-Benz. En fullvuxen, lyxig, eldriven suv med upp till sju sittplatser och upp till 60 mil räckvidd. Dessutom med 1.800 kg släpvagnsvikt.

Med nya EQS SUV tar Mercedes-Benz täten när det gäller el-suvar i största klassen. Denna fullvuxna suv på 513 cm längd och 172 cm höjd har plats för upp till sju passagerare i full komfort.

Sätena i mellanraden är eljusterbara som standard och kan både vinklas upp till 14° och skjutas 13 cm. De två bakersta sätena (tillval) kan fällas upp och ner och döljas helt i lastutrymmets golv. Med den bakersta raden nedfälld rymmer bagageutrymmet upp till fyra golfbagar eller 800 liter. Fälls även mellanraden ner så sväljer bagaget hela 2,1 kubikmeter last. Det går att få sätesvärme till alla de sju sittplatserna.

EQS SUV kommer från början i två versioner: Bakhjulsdrivna EQS 450+ med 360 hk/568 Nm och fyrhjulsdrivna EQS 580 4MATIC med 544 hk/858 Nm. Båda har elmotor på bakaxeln och den fyrhjulsdrivna versionen har ytterligare en elmotor som driver framhjulen. På den sistnämna fördelas kraften steglöst mellan alla fyra hjulen.

Båda modellerna kan AC-laddas med 11 kW (22 kW som tillval) och snabbladdas (DC) med upp till 200 kW. Det sistnämnda gör att bilens 107,8 kWh batteri kan laddas 10 – 80 % på bara 31 minuter. Räckvidden enligt WLTP kommer att vara upp till över 60 mil beroende på modell och utrustning. Batteriet kommer med en garanti på 10 år eller 25.000 mil som utlovar en kapacitet på minst 70 % av vad det hade när bilen var ny. En viktig ingrediens när det gäller räckvidd och laddning är mjukvaran som styr batterier (Battery Management Software) som uppdateras automatiskt (OTA).

Liksom alla andra modeller från Mercedes-EQ kan EQS SUV anslutas till laddnätverket Mercedes Me Charge. Det gör att du kan ladda bilen på fler än 300.000 laddstationer i Europa och få en enda faktura. Bilens navigationssystem tar hänsyn till var laddstationer är placerade, och vilken kapacitet dessa har, för att räkna ut den rutt som tar totalt kortast tid att köra. Inklusive laddstopp.

Fullmatad med teknik

EQS SUV är liksom sedanversionen av EQS fullmatad med teknik. Bland annat är bakaxeln styrbar upp till 4,5° som standard vilket gör bilen extra smidig i trånga miljöer. Det går även att få bilen med upp till 10° bakaxelstyrning – en funktion som då köps och laddas ner digitalt.

Hela EQS SUV är byggd för att ge en känsla av översvallande lyx och komfort. Den 1,4 meter breda Hyperscreen skärmen har en separat del avsedd för passageraren så att denne till exempel kan se film medan han eller hon åker. Bilen märker om föraren tittar på passagerarens skärm och tonar då ner denna.

EQS SUV kan också fås med Dolby Atmos ljudanläggning som gör det möjligt att placera ut olika röster eller instrument i 360 ° i kupén.

Bilen är förberedd för automatisk parkering (AVP) i P-hus med den funktionen installerad. Det gör att bilen helt enkelt lämnas på en speciell plats och sedan själv kör till sin parkering. När du ska hämta bilen skickar du en signal varpå bilen själv kör till en upphämtningsplats.

EQS SUV kan fås med drag och har en maximal släpvagnsvikt på 1.800 kg. Den kan också fås med släpvagnsassistent Trailer Manoeuvring Assist som styr bilen vid backning med släp i farter på upp till 5 km/tim.

EQS SUV får svensk säljstart i sommar. De första exemplaren beräknas komma hit mot slutet av 2022.

>Läs mer här