2021 bra år för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige.

Antalet registrerade Mercedes-Benz lastbilar i segmentet över sex ton ökade med mer än 20 % under 2021 jämfört med 2020. Med en marknadsandel på 10,6% befäster Mercedes-Benz sin position som landets klart största importmärke när det gäller lastbilar.

-Under 2021 hade vi en fantastiskt fin orderingång och fler och fler kunder har upptäckt vårt fina modellprogram, säger Bengt-Ove Hedborg, svensk försäljningschef för Mercedes-Benz Lastbilar.

-Dessutom har vi öppnat fyra nya auktoriserade lastbilsverkstäder. Tillsammans med ett ännu starkare återförsäljarnätverk kommer vi fortsätta växa.

-Under vår Roadshow genomförde vi fler än 1.100 provkörningar och folk blir verkligen häpna när de får känna på våra unika tekniska lösningar i verkligheten. Vare sig det är den förutseende farthållaren PPC eller vår automatiska bromsassistent – ABA 5.

En av företagets lösningar är MB Uptime. Ett system som gör att lastbilens sensorer skickar data till en central server där dessa analyseras i realtid. Om systemet känner att ett problem kan vara på väg att uppstå meddelas både förare, åkare och verkstad automatiskt – innan felet uppstått.

– Totalt finns 50.000 bilar uppkopplade i Europa och Sverige har bland den högsta andelen av alla länder. Alla nya bilar i Svcerige levereras med tjänsten och idag är över 50 % av alla våra bilar i trafik uppkopplade.

Fossilfritt kommer nu

2021 har handlat mycket om fossilfria transporter och det väckte stor uppmärksamhet när Volvo och Daimler tillkännagav sitt gemensamma bolag – Cellcentric – för utveckling av bränsleceller för tunga fordon.

Under året var det också produktionsstart för företagets helt nya eldrivna eActros, något som gav eko inte minst i Sverige.

-Under 2022 kommer vi att se de första exemplaren av eActros och eEconic på de svenska vägarna