Nya Mercedes-AMG SL visad. Tygtopp och 2+2 sitsig

Nya generationen av Mercedes klassiska roadster SL har visats. För första gången är modellen helt utvecklad av Mercedes-AMG i Affalterbach och byggs på en helt ny plattform av komposit-aluminium. Alla versioner har numera baksäte och klassiskt tygtopp.

SL (Sport-Leicht) är ett stående begrepp i Mercedes sportbilsvärld sedan 50-talet. När nu den nya versionen släpps är det första gången modellen utvecklats av prestandaexperterna på Mercedes-AMG i Affalterbach. Det betyder att bilen bara kommer att säljas i AMG-utförande och med det kompletta namnet Mercedes-AMG SL. Den interna modellkoden är R232.

Liksom tidigare är SL en bil som kombinerar sportbilsegenskaper med lyx och komfort av allra högsta klass. En bil både för snabba och långa resor. Den helt nya självbärande komposit aluminium konstruktionen ger mesta möjliga vridstyvhet i kombination med låg vikt.


Den nya versionen får 2+2 sittplatser som standard där baksätet är avsett för passagerare som är max 150 cm långa. Dessutom har modellen fått tillbaks den klassiska tyg-toppen eller suffletten. Taket kan öppnas eller stängas på bara 15 sekunder i farter på upp till 60 km/tim. Tygtaket har också gjort att bilens tyngdpunkt har kunnat sänkas och att det finns mer plats för bagage.

Instrumenteringen kombinerar analoga huvudinstrument med en helt digital centrum-display. Den sistnämnda kan vinklas för bästa möjliga sikt när taket är uppe.

För första gången någonsin kommer SL nu med fyrhjulsdrift – som dessutom blir standard. Bilen går också att få med bakhjulsstyrning.
Två olika motoralternativ – båda med handbyggda 4.0-liters V8:or – finns från start.

SL 63 4MATIC+ ger 585 hk och ett max vrid på 800 Nm. 0 - 100 tar 3,6 sekunder och toppfarten är 315 km/tim.
SL 55 4MATIC+ levererar 476 hk och ett maximalt vrid på 700 Nm. 0 -100 går på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 295 km/tim.

Båda modellerna har en förbrukning vid blandad körning på 11.8 – 12,7 l/100 km, CO2: 268 - 288 g/km.

Längre fram kommer även hybridversioner.