Fler än 50.000 lastbilar uppkopplade mot Mercedes-Benz servicenät

Mercedes-Benz system för att låta lastbilar kommunicera direkt med serviceorganisationen finns nu i fler än 50.000 lastbilar. MB Uptime som systemet heter tar in data från bilens alla sensorer och kan berätta om problem innan de ens uppstår. I Tyskland har systemet fått antalet oplanerade verkstadsbesök att minska med 50%.

MB Uptime är som namnet antyder ett system som ska hålla Mercedes-Benz lastbilar rullande och minska alla stillestånd. Systemet bygger på att data från lastbilens alla sensorer laddas upp till serviceorganisationens servrar och där analyseras i realtid.

Fler än 1.400 kombinationer analyseras i alla fordon som har MB Uptime och jämförs med driftdata. Med hjälp av AI och maskininlärning kan systemet också lära sig känna igen problem innan de ens uppstår. Med hela 50.000 uppkopplade lastbilar har träffsäkerheten blivit mycket hög. I Tyskland har det gjort att antalet oplanerade verkstadsbesök minskat med 50%.

Tomas Gustavsson som är servicemarknadschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige förklarar det såhär:

– Det kan vara tre mätdata som vart och ett för sig inte är något konstigt, men systemet kan ha sett att vid tidigare tillfällen så har samma data föregått ett större haveri.

– I en sådan situation blir åkeriet och chauffören direkt uppringda och en tid bokas in på närmaste verkstad.

Om systemet känner av ett mindre problem så kan det skicka ett servicemeddelande till åkeriet. Samtidigt får kundens verkstad reda på det så att man kan ta hem delar.

– Det är helt otroligt. När vi ska in på service då vet de redan någon dag innan exakt vad som ska bytas så att allt är hemma och jobben inplanerade i förväg. Det säger Lill Enesand som har tre bilar med systemet i sitt åkeri.

MB Uptime är också kopplat till en portal där åkeriet hela tiden ser status på alla sina lastbilar. Systemet ger då också rekommendationer på vad man kan göra själv.

MB Uptime är standard på alla Mercedes-Benz lastbilar som säljs i Sverige.