Nya eldrivna Mercedes-Benz EQA visad

Nu har Mercedes-Benz visat sin helt nya eldrivna instegsmodell - EQA. EQA är en suv i kompaktklassen med en räckvidd på mer än 42 mil. Elförbrukningen ligger på bara ca 1,8 kWh per mil.

Helt nya EQA är det eldrivna syskonet till Mercedes-Benz kompakt-suv GLA och är liksom denna en bil med litet format men med en stor attityd. Men det är också en bil som andas eldrift och Merceds-Benz på samma gång.

EQA är helt nyutvecklad och batteriet på 66,5 kWh är en integrerad del av chassit. Med snabbladdare kan det laddas med upp till 100 kW (DC/Likström) vilket gör att det kan laddas från 10-80 % på bara 30 minuter. I en laddbox (AC/växelström 3-fas) används ombordladdaren på upp 11 kW och med full effekt tar 10-100 % strax under sex timmar.

Den första modellen i serien är framhjulsdrivna EQA 250 med en effekt på 190 hk (140 kW) och en räckvidd på mer än 42 mil (WLTP). Vridmomentet är på 375 Nm, 0-100 går på 8,9 sekunder och toppfarten är 160 km/tim. Förbrukningen enligt WLTP är på ca 1,8 kWh/mil

Längre fram kommer versioner med fyrhjulsdrift och upp till 270 hk (200 kW) effekt liksom med förlängd räckvidd på upp till 50 mil.

Liksom storebror EQC får EQA en intelligent navigation som inte bara räknar fram snabbaste vägen till en destination, utan även tar hänsyn till vilken rutt som förbrukar minst energi och var det finns laddmöjligheter. Navigationen räknar då med faktorer som topografi, väder och förarens körstil.

EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt. Draget är gjort för kultryck på 80 kg och är godkänt för cykelhållare.

Utrustning och möjligheter

Redan i standardutförandet är EQA en ytterst välutrustad bil. Här finns LED-strålkastare med automatisk ljusbildsjustering, elektrisk baklucka som kan öppnas med en fotrörelse, 18-tums fälgar, stämningsbelysning i 64 olika färger och det röststyrda infotainmentsystemet MBUX.

EQA kan fås med den intelligenta fjädringen Adaptive Damping System som automatisk övervakar och justerar fjädringen på de fyra hjulen individuellt.

Det går också att få bilen med olika självkörande funktioner och säkerhetssystem. Adaptiv farthållare som automatiskt justerar farten i och inför kurvor, rondeller och motorvägsavfarter. Systemet får via navigationen också information om kommande köer och trafikstockningar och kan sakta av i god tid inför dessa. I köbildning kan bilen själv hålla undan åt sidan så att det bildas fri yta åt blåljusfordon.

EQA kan också varna för cyklister och fotgängare när du ska öppna dörrarna.

Liksom Mercedes-Benz andra eldrivna bilar kan EQA förklimatiseras medan den laddas vilket gör att energin till detta då tas från nätet och inte från batteriet. Den har också en värmeväxlare som återvinner och ”växlar upp” överskottsvärme från drivlinan till kupén.

Svensk säljstart blir det preliminärt i februari och de första bilarna kommer hit under våren.

Läs mer här: