​Spännande 2021 för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige

Mercedes-Benz lastbilar fortsätter att jobba stenhårt på den svenska marknaden. 2021 räknar man med att de första exemplaren av eldrivna eActros ska nå svenska kunder och samtidigt satsar man på att lansera såväl nya produkter som tjänster.

Även om 2020 var ett speciellt år för hela lastbilsbranschen så har Mercedes-Benz Sverige fortsatt arbeta hårt med sin lastbilssatsning. Märket har en stadig förstaplats bland alla importerade märken och allt fler åkerier har Mercedes-Benz i sin fordonspark.

När pandemin kom i mars så ställdes mycket på ända för alla tillverkare, inte minst när det gäller att få fram reservdelar och kunna upprätthålla service. Men hos Mercedes-Benz lastbilar i Sverige visade det sig att oron var obefogad.

– Alla verkstäder kunde hålla öppet som vanligt och reservdelsförsörjningen fungerade fantastiskt bra trots alla utmaningar, säger Tomas Gustavsson som är servicemarknadschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.

– Faktum är att vi och våra verkstäder inte bara höll uppe nivån – vi förbättrade oss till och med i de mätningar vi gör löpande. Både när det gäller interna mätningar och kundundersökningar. Det är vi riktigt stolta över.

Hi-Tech som standard

Mercedes-Benz Lastbilar har satsat mycket på högteknologiska lösningar som ger direkt nytta för kunden.

Ett exempel är märkets uppkopplade diagnossystem MB Uptime som sedan 2020 är standard på de bilar som säljs i Sverige. Systemet analyserar bilen löpande och skickar informationen till serviceorganisationen. Det gör att en verkstad kan ringa upp en förare och be denna komma in för att åtgärda något som föraren inte ännu visste om var på gång att hända. På så sätt kan man hantera ett litet problem innan det blir stort och därmed kan man minska risken för stillestånd.

MB Uptime ger även verkstäderna möjlighet att planera servicejobb och kunna ha rätt delar hemma för bilen som kommer in.

De svenska kunderna har också visat sig uppskatta märkets högteknologiska lösningar i nya generationens Actros och Arocs som började levereras på bred front under 2020. Nästan alla bilar som säljs har de unika digitala backspeglarna Mirrorcam som ersätter vanliga backspeglar. Och två av tre säljs med den likaledes heldigitala instrumenteringen Multimedia cockpit.

– Vi märker att de som provkör våra bilar och deras lösningar verkligen blir positivt överraskade, säger försäljningschef Bengt-Ove Hedborg.

– Därför kommer vi satsa hårt på att låta kunder få testa våra lastbilar i sin egen verksamhet. Dels genom olika lokala event men vi har även ett storskaligt och enhetligt demoupplägg som vi kallar för ”test the best” tillsammans med våra återförsäljare. Vi kommer att ha 25 demobilar ute i trafik.

Nyheter 2021

På Mercedes-Benz lastbilar ser man fram emot ett spännande 2021 för den svenska marknaden.

– Vi har en fantastiskt bra orderbok med oss och vi bjuder på en rad spännande nyheter så det känns som om det kan bli ett riktigt bra år, säger Bengt-Ove Hedborg.

– Vi räknar med att de första helelektriska eActros ska levereras till svenska kunder. Och vi släpper en ny modell - Actros F - som blir en instegsmodell med mycket intressant pris, både som chassi och dragbil.