​Mercedes-Benz vinnare på svenska bilmarknaden.

2020 blev på många sätt Mercedes-Benz år på den svenska bilmarknaden. För första gången är märket störst i landet bland de tyska premiumbilarna med en marknadsandel på 6,2%. Till stor del tack vare sin satsning på laddbara bilar.

– I ett tufft år där marknaden gick ner med ca 18% har vi bara tappat ca 7,8%, säger Mercedes-Benz Sveriges PR-chef Charlotta Bauer-Letsikas.

Det gjorde att marknadsandelen steg från 5,5 till 6,2 % och placerade märket i topp av de tyska premiumbilarna. Totalt blev man nummer fem på den svenska personbilsmarknaden.
– Årets sista månad var fantastisk för oss. Då tappade marknaden 28% medan vi istället ökade med 3,6%.
Enligt Charlotta beror framgångarna på en mycket stark modelloffensiv - i synnerhet när det gäller elfordon.
– Jag tror ingen protesterar när jag säger att vi har marknadens bredaste modellprogram idag. Från kompakta A-Klass till massiva G-Klass.

65 % laddbara bilar i december.

– Dessutom gör vi en mångmiljardsatsning på elektrifiering. Totalt ca 100 miljarder kronor - vilket är tre gånger mer än vad hela förbifart Stockholm beräknas kosta.
Satsningen på laddbara bilar har gett resultat och mer än var tredje såld Mercedes (36 %) under året var laddbar (elbil eller laddhybrid).

Under december månad sköt försäljningen ännu mer i taket och då var två av tre sålda Mercedes (65 %) laddbara.
– Detta är bara början. Det är egentligen i år som vår offensiv börjar på allvar med flera helt nya elbilar.