Lastbilsbranschens innovationspris till Mercedes-Benz el-lastbilar.

Det blev Mercedes-Benz som vann 2021 års upplaga av det prestigefyllda ”Truck innovation Award”. Man fick priset för sin eldrivna distributionslastbil eActros och den bränslecellsdrivna konceptlastbilen GenH2. Priset delas ut av juryn i International Truck of The Year som består av lastbilsjournalister från Europa och Sydafrika.

Truck Innovation Award delas sedan 2019 ut till en lastbil, med totalvikt över 3,5 ton, med avancerad teknik och alternativ drivlina. I år gick priset till Mercedes-Benz för två fordon med helt olika tekniska lösningar.

eActros är en eldriven version av Mercedes-Benz Actros som försetts med en elektrifierad drivlina. Bilen är tänkt för tung distribution och har en totalvikt på 18 eller 26 ton och en räckvidd på ca 20 mil. Bilen har under hela 2020 varit i drift hos nyckelkunder i fler europeiska storstäder och serieproduktion är planerad redan under 2021. 

En fjärrversion med räckvidd på ca 50 mil – primärt avsedd för fasta slingor – visades i höstas och beräknas vara i produktion 2024.

Den andra lastbilen som fick priset är den bränslecellsdrivna Mercedes-Benz GenH2. En 40-tons konceptlastbil med 25-ton maxlast och en räckvidd på ca 100 mil som ska drivas med flytande väte. Att använda flytande väte istället för vätgas ger högre energiinnehåll och därmed väger bränslet mindre och tar mindre plats. Bränslecellsdrift anses av många vara framtidens lösning för svårplanerade rutter och nyligen tillkännagav Daimler och Volvo att man skapat ett gemensamt utvecklingsbolag för just bränslecellsteknik inom lastbilar.


”Det är extra kul för oss i Sverige att vi får det här priset eftersom intresset för el-lastbilar är så stort här.”, säger Bengt-Ove Hedborg som är försäljningschef för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.

”Det ska bli väldigt spännande att få lansera den eldrivna eActros redan nästa år.”