Mercedes-Benz inför service-uppkoppling som standard på alla lastbilar.

Den uppkopplade servicetjänsten MB Uptime införs som standard på alla märkets lastbilar i Sverige från och med den 1 februari 2020. MB Uptime håller lastbilen i löpande kontakt med serviceorganisationen och meddelar själv om något hänt – eller är på gång att hända.

MB Uptime väckte en hel del uppmärksamhet när tjänsten lanserades 2017. Till skillnad från andra uppkopplade tjänster på marknaden står MB Uptime i löpande kontakt med Mercedes-Benz serviceorganisation. När lastbilens sensorer känner av att något inte stämmer så går ett larm till serviceorganisationen som då kan kontakta antingen företaget eller föraren direkt.

– Det handlar om att minska stillestånd och kostnader, säger Tomas Gustavsson som är Servicemarknadschef på Mercedes-Benz lastbilar Sverige.

– Våra auktoriserade verkstäder i Sverige har byggt upp kompetens och processer så att kunderna verkligen får maximal utdelning på tjänsten.

– MB Uptime ser direkt vad som hänt – eller kommer att kunna hända – och våra tekniker kan direkt vidta rätt åtgärder. Det kan vara allt från att skicka ut en servicebil vid en punktering till att be lastbilen att komma in för en extra service på en verkstad längs vägen.

MB Uptime är unikt så till vida att systemet inte bara känner av det som har hänt. Det kan också förutspå saker som KAN komma att bli problem – innan problemet uppstått. Till exempel om värmen i motorn ökar snabbare än vad som är normalt. Då kan en liten åtgärd på ett tidigt stadie betyda att man kan undvika ett akut verkstadsbesök och därmed minimera både kostnader och stillestånd.

– MB Uptime är fantastiskt och det är fler än en chaufför som blivit förvånade när det helt plötsligt ringer från verkstaden och de säger att ett bakljus är trasigt eller att det är dags att byta ett filter.

MB Uptime ingår som standard i fem år på alla Mercedes-Benz Actros, Arocs och Atego som säljs i Sverige från och med 1:a februari i år.