Svenska priser för Mercedes-Benz ultrasnabba elbilsladdning

3,10 kr per kWh är vad det kommer att kosta Mercedes-Benz-ägare att ladda sina elbilar i det ultrasnabba nätverket Ionity. Det gör att det kostar 248 kr att ladda en Mercedes-Benz EQC på 80 kWh fullt.

Det ultrasnabba laddnätverket Ionity växer snabbt, både i Sverige och resten av Europa. Här är det möjligt att ladda sin elbil riktigt snabbt. En Mercedes-Benz EQC med 110 kW laddning laddas från 10 - 80 % på ca 40 minuter.

Ionity ingår också som ett av många laddnätverk i prenumerationstjänsten ”Mercedes Me Charge”. Mercedes-förare som är medlemmar kan ladda sina elfordon på 1000-tals laddpunkter över hela Europa och hela kostnaden kommer på en och samma faktura.

Nu är de svenska medlemspriserna för Ionity i Mercedes Me Charge klara – 3,10 kr per kWh blir kostnaden. Det gör att en full laddning kostar ca 248 kr. Själva medlemskapet är kostnadsfritt under första året.

– De allra flesta använder snabbladdning som komplement vid långa resor. Det vanligaste är att man laddar sin elbil hemma eller på jobbet för att ha full räckvidd redan från start, säger Louise Grimsgård som arbetar med elbilsfrågor hos Mercedes-Benz Sverige.

– Tar man en genomsnittlig elkostnad per körd mil så ligger den på runt två kronor per mil för de allra flesta om laddningen sker hemma.

Mercedes Me Charge är ett nytt koncept som låter bilen själv identifiera sig för laddstolpen. Målsättningen är att ca 80 % av alla publika laddoperatörer i EU ska vara anslutna och redan idag fungerar tjänsten på ca 60 % av alla publika laddstolpar i Sverige. Bilens navigator föreslår den bästa rutten inklusive laddstopp där bilen kan få snabb laddning inom ramen för betalmodellen. Priset per kWh ovan gäller bara för laddning på Ionitys laddstationer och varje operatör sätter sin egen taxa.

– Vi håller just nu på att förhandla med andra aktörer på den svenska marknaden och efterhand som vi får priserna klara kommer vi att kommunicera dem.

Laddhybrider

Det ultrasnabba laddnätverket Ionity ägs gemensamt av Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW och Ford. I Ionitys laddstationer laddas bilen med likström (DC), något som i Mercedes-Benz fall hittills endast varit möjligt med elbilen EQC. Men nu kommer allt fler Mercedes-modeller med DC-laddning. Däribland flera laddhybrider, men också transportbilen eSprinter som har svensk preimärvisning i dagarna, samt den eldrivna minivanen EQV som får säljstart senare i vår.