Säljstart för Mercedes-Benz A-Klass som laddhybrid med 7 mil räckvidd

Nu är det svensk säljstart för Mercedes-Benz kompakta A-Klass som plug-in hybrid. Det är den första  plug-in hybriden i märkets kompaktklass och räckvidden enligt NEDC beräknas till 7-7,5 mil. De svenska priserna börjar på 399.900 kr och bilen uppfyller dagens krav på miljöbilsbonus.

Suget efter laddhybrider är stort på den svenska marknaden och allt fler inser att de kan klara i stort sett all sin vardagskörning på ren eldrift om de har en bil med vettig räckvidd. Med 15,6 kWh batterikapacitet klarar sig nya A 250 e 7-7,5 mil på en laddning enligt NEDC, och placerar sig direkt i toppskiktet vad gäller räckvidd. Med en laddbox hemma går det alltså att pendla till och från jobbet bara på el även om man har upp till 3 mil dit. Med solceller på hustaket är det möjligt att köra på helt hemmaproducerad förnybar energi.

Förbrukningssiffrorna gör att bilen är berättigad till miljöbilsbonus enligt Bonus-Malus systemet. Samt att den även kommer att få ett mycket attraktivt förmånsvärde.
Vid blandad körning är den kombinerade förbrukningen (NEDC) med bensin 0,14-0,15 l/mil med CO2 utsläpp på 33-34 gr/km och en elförbrukning på ca 1,5 kW/mil.


Som standard kan bilen laddas från växelström med Typ 2 kontakt och klarar då att ladda med 3,7 kW, men med 7,4 kW laddkapacitet (tillval 3.450 kr) kan den laddas fullt från 10 % på ca 1 timme och 45 minuter. Det går också att mot tillägg få likströmsladdning med CCS-kontakt på upp till 24 kW. 10-80% tar då cirka 25 minuter.

Liksom helelektriska EQC har A 250 e en EQ-anpassad version av det röststyrda infotainmentsystemet MBUX som standard. Det betyder bland annat att navigationen kan ställas in på att köra en rutt som ger mesta möjliga körning på el och där topografi och laddstationer tas med i beräkningarna. Genom att koppla bilen till Mercedes me Charge går den att ladda på de flesta kommersiella laddstationer i Sverige utan att föraren behöver fundera på betalningslösningar. Laddstationen känner automatiskt av bilens identitet och kostnaden belastar bilens konto direkt.

Som standard ingår att det går att förklimatisera bilen så att den värms upp eller kyls ner i förväg - med fördel medan den är ansluten till elnätet.

218 hästar och 0-100 på 6,6 sekunder.

Förbränningsmotorn är en rak fyra på 1,3 liter och 160 hästkrafter och elmotorn är på 75 Kw. Tillsammans ger de en effekt på 218 hk (160 Kw) och 450 Nm. Det räcker för att ta bilen 0-100 på 6,6 sekunder och att ge den en toppfart på ca 235 km/tim. Växellådan är en 8-växlad dubbelkopplingsautomat och bilen har en maximal släpvagnsvikt på 1600 kg.

En intressant detalj är att A 250 e saknar traditionell startmotor. Istället är det elmotorn som står för jobbet.

Liksom på EQC går det att ställa nivån på bromskraftåtervinningen när man kör med el och släpper på gaspedalen. Från ”segling” på motorväg till maximal återvinning där föraren i praktiken inte behöver använda bromspedalen alls.

Från 399.900 kronor

A 250 e introduceras i Sverige i SE-Edition för 399.900 där en diger utrustningslista ingår. Bland annat lättmetallfälgar, progressive line design, LED-strålkastare, back-kamera. Bilen går att få med självkörande funktioner.
A 250 e kommer till Sverige i slutet av året men kan beställas redan nu.

Läs mer och bygg din egen A 250 e här:

För mer information kontakta:

Charlotta Bauer Letsikas

PR & Communications Manager, Mercedes-Benz Sverige AB

charlotta.letsikas@daimler.com

tel: 0707 549 514