​Svenska priser för nya B-Klass och GLE

Nu går det att beställa nya generationerna av Mercedes-Benz B-Klass och GLE på den svenska marknaden. Båda modellerna kommer med stora tekniska nyheter och båda har det röststyrda infotainmentsystemet MBUX som lär sig med hjälp av AI. B-Klass börjar på 276.900 kronor och GLE går att köpa från 660.000 kronor.

Nya generationen B-Klass är en helt ny bil med en betydligt sportigare framtoning än sin föregångare. Dock har den kvar den rymliga kupén och den upprätta körställningen som gjort den till en favorit bland många. B-Klass har gott om plats för allt som aktiva människor vill ha med sig.

B-Klass med MBUX

Nya B-Klass har samma typ av widescreen-instrumentering som A-Klass med två parallella 10,25-tums touchscreen displayer i sin största variant, och som svävar som en enhet. Bilen har också det röststyrda MBUX-interfacet som lär sig med hjälp av AI. Liksom de större Mercedes-modellerna kan även B-Klass fås med interiörbelysning som går att ställa i 64 färger samt framsäten med massagefunktion.

Bilen kan också fås med körassistenter med självkörande funktioner som hämtats från S-Klass. Den avståndskännande farthållaren DISTRONIC kan nu också själv anpassa farten till exempel inför och i kurvor och rondeller.

Två helt nya dieselmotorer på 150 respektive 190 hästkrafter (B 200 d och B 220 d) finns att tillgå från start, båda med en helt ny 8-växlad automatlåda med dubbelkoppling. Motorerna är versioner av den nya s k OM 654-generationen som först kom i E-Klass. De uppfyller de helt nya avgasreningskraven Euro 6d som mäter alla utsläpp enligt Stage 2 RDE (Real Driving Emissions).

Förbrukning vid blandad körning är från 0,42 – 0,54 l/mil. Det finns även en B 180d version på 116 hk med 7-växlad automat som klarar sig på 0,39 l/mil.

Två bensinversioner finns också: B 180 automat på 136 hk med en förbrukning från 0,54 l/mil och den 163 hästkrafter starka B 200 automat, som förbrukar från 0,68 l/mil. Senare kommer även fler versioner, bland annat den svenska storsäljaren B 180 manuell samt 4MATIC. 

Priserna börjar på 276.900 kr för B180 automat. SE Edition-paket med bland annat Progressive Line, THERMOTRONIC och LED-strålkastare kostar mellan 6.500 och 16.500 kronor, beroende på motorversion.


De första bilarna beräknas komma till Sverige i februari.

Nya GLE med helt ny teknik

Nya GLE är hela 11,5 centimeter längre än sin föregångare och kan fås med en tredje, elektriskt uppfällbar, sätesrad som ger den totalt sju sittplatser. Den nya versionen tar tekniken i segmentet till en ny nivå och här finns bland annat aktiv fjädring där varje hjul styrs individuellt, automatisk kö-körning och gest-styrning av interiörfunktioner. De svenska priserna börjar på 660.000 kronor.



Styr med röst eller gester 
GLE är den första större modellen från Mercedes som får märkets nya infotainmentsystem – MBUX - som tidigare bara funnits i A-Klass. MBUX gör det möjligt att kontrollera de flesta av bilens funktioner med rösten och lär sig dessutom med AI vad du som förare mest sannolikt ska göra vid olika platser och tidpunkter. Den som brukar ringa sin mamma vid 18.00 får upp hennes nummer på skärmen, och om man brukar köra till jobbet vid halv åtta så ligger adressen redan uppe i navigatorn.


I nya GLE har MBUX ett 40-tal nya funktioner – och det går dessutom att styra flera av dem med gester med händerna i luften! Om föraren till exempel vill sätta på massagefunktionen i stolen känner MBUX också av vems hand som utför gesten, så att det blir rätt stol som börjar massera…

Styr varje hjuls fjädring individuellt

Nya GLE går också att få med flera helt nya funktioner som tillval. En av de mest speciella är den aktiva fjädringen E-ACTIVE BODY CONTROL till modellerna med 6-cylindrig motor. Här styr ett 48-volts system en kombination av luftfjädring och hydropneumatisk fjädring. Det är det enda systemet i världen där både fjädring och stötdämpning på varje enskilt hjul styrs helt individuellt. För bilar med förarassistentpaket läses vägbanan av med stereokamera och innan ett hjul ska passera en ojämnhet ser systemet till att fjäderbenen regleras så att bilen ska passera densamma utan att det märks i kupén. I kurvor lutas bilen inåt vilket görs att centrifugalkrafterna knappast märks. I systemet ingår också en off-roadfunktion som kallas Free-driving. Om bilen fastnar i till exempel snö eller lera kommer fjädringen automatiskt att höja och sänka sig gång efter gång så att trycket under däcken ändras och därmed ökar drivningen. Man kan säga att bilen gungar loss sig själv.

För att ytterligare förbättra framkomligheten har fyrhjulsdriften 4MATIC till modellerna med 6-cylindrig motor utvecklats så att den nu kan fördela kraften helt fritt mellan fram- och bakaxel. Den här möjligheten finns både i hög- och lågväxel.

Nya GLE har en maximal släpvagnsvikt på 3.500 kg och kan också fås med släpbackningsassistenten HITCHTRONIC som gör backning med släp mycket enkelt och okomplicerat.

Kör själv i bilköer

I nya GLE är den adaptiva farthållaren DISTRONIC sammanlänkad med navigationssystemet och anpassar automatiskt farten i kurvor, rondeller och liknande. När navigationen genom LiveTraffic känner av en bilkö aktiveras den ruttbaserade hastighetsanpassningen med bilköfunktion och sänker farten i god tid. Väl i bilkön kan bilen själv sköta styrning, gas och broms löpande och går till och med ut i ytterkant av sin fil för att skapa fritt utrymme för räddningsfordon i mitten. Systemet fungerar i farter upp till 60 km/tim.


Inledningsvis kommer GLE med fyra olika motoralternativ: 

GLE 300 d 4MATIC har en diesel på 245 hästkrafter/500 Nm som klarar sig på 0,61 liter per mil (CO2 161 g/km). Priset är satt till 660.000 kronor. GLE 350 d 4MATIC (272 hk, 0,7 l/mil, 184 gr CO2/km, fr 695.000 kr) och GLE 400d 4MATIC (330 hk, 0,7 l/mil, 184 gr CO2/km, fr 735.000 kr) har båda raka sexor som är godkända enligt Euro 6d som inte blir lagkrav förrän den 1/1 2020.


Bensinversionen GLE 450 4MATIC drivs av en rak sexa med 48-volts mildhybridteknik. Effekten är på hela 367 hästkrafter och 500 Nm. När föraren ber om extra kraft från bilens elmotor får bilen ytterligare 22 hk/250 Nm att använda. Bilen drar från ca 0,83 l/mil (CO2 190 g/km). Priset börjar på 699.000 kronor.

Oavsett vilket motoralternativ som väljs har alla bilar som säljs i Sverige en lång lista med standardutrustning. Bland annat är Widescreen cockpit, LED-ljus med automatisk ljusbildsreglering, kurshållningsassistent, navigation med utökade navigationstjänster, elbaklucka och backkamera standardutrustning.

GLE finns även som GLE 300 d 4MATIC i en speciell SE Edition för den svenska marknaden, som kostar 669.900 kronor. Då ingår även premium- och förarassistanspaket. Vill man ha en GLE 350d istället så kostar den 699.900 kronor med samma utrustningsnivå.


De första bilarna levereras i februari 2019.