Smygprovkörning av Mercedes nya elbil

I september är det premiär för Mercedes-Benz nya elbil – EQC. Efter fyra års utvecklingsarbete och tester bland annat på svenska vintervägar, är bilen nu i det närmaste helt färdig. Nyligen fick fyra internationella journalister åka med på en provtur i tyska Schwarzwald.

Mercedes EQC blir den första bilen i Mercedes stora satsning på helelektriska bilar. EQC som visades som konceptbil för två år sedan är en fyrhjulsdriven SUV i samma storleksklass som nuvarande GLC. Lanseringen sker 2019 men redan i september premiärvisas bilen. Nyligen fick fyra internationella journalister provåka en kamouflerad variant av den så gott som helt färdiga bilen på allmänna vägar i tyska Schwarzwald.

Bilen är inte certifierad ännu, men en del preliminära siffror finns tillgängliga. EQC får ett batteri på ca 70 kWh som ger bilen en rejäl elektrisk räckvidd. Accelerationen 0-100 går på under 5 sekunder.

Ca 200 protyper och förseriebilar har byggts och testerna har pågått under några år, i allt från 35 minusgrader i norra Sverige till 50 graders hetta i Dubai.

– En elbil har en mycket lägre tyngdpunkt och helt annan viktfördelning än en bil med förbränningsmotor, säger Michael Kelz som är chefsingenjör för EQC.

– Det gör att vi får tänka ut mänga nya tester för att vara säkra på att vi får en bil som uppför sig och som känns som en Mercedes-Benz även på slingrande och dåliga vägar. Men vi är helt i mål med all hårdvara och vi är enligt tidsplanen med all mjukvara.

– En bil är ju aldrig bara summan av sina delar. Något av det allra viktigaste är att trimma in allting så att det blir en helhet som ger en verklig Mercedes-känsla.

Nya problemlösningar

Elbilar ställer många nya krav som i sin tur kräver ny problemlösning. Att hålla värmen i kyla och att hålla kylan i värme utan tillgång till en förbränningsmotor kräver nya tankegångar.

Ett annat område som kräver nya tankar är det som kallas NVH – Noise Vibration, Harshness (Buller, Vibrationer, Hårdhet). Med andra ord – hur bilen låter och upplevs i kupén. När förbränningsmotorns ljud försvinner upplevs däckljud och vindbrus som mycket starkare.

– Det är viktigt att bilen verkligen ger den upplevelse som människor förväntar sig av en Mercedes och att den verkligen är tyst, fortsätter Michael Kelz.

Här beskrivs hur brittiska elbilstidningen Fully Charged upplevde provturen:


Här finns intervjumaterial med bland annat Michael Kelz


Här finns fler klipp på EQC i trafik